דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקדמת הרב אשלג לתלמוד עשר הספירות - מאמר 39 

מאת    [ 09/03/2011 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 1845 פעמים ]

המשך: הקדמת הרב אשלג לתלמוד עשר הספירות
מחבר המאמר: שמואל קרמרמן

(קנא) במעשה הבריאה, ארבעת עולמות אבי"ע דקדושה עומדים מול ארבעת עולמות אבי"ע דקליפה. המרכבה (המערכת) של עולם דעשיה דקליפה מקושרת אל שתי המדרגות של "הסתר הפנים" וכשמרכבה זו משפיעה על מערך הכוחות שבין הטוב לרע, גורל האדם מכריע לכף החובה והוא נחשב כרשע. יחד עם זאת, האדם יכול שלא לאבד עצמו בידי כוחות הרע אלא להציל את נשמתו מהקליפות ולהיאחז בעולם עשיה דקדושה ולעלות למדרגת "בינוני", שחציו טוב וחציו רע,
המרכבה של עולם דיצירה דקליפה מגלמת בתוכה את הרע ניצבת כנגד המרכבה של עולם דיצירה דקדושה שמגלמת בתוכה את הטוב. הטוב והרע מוטלים זה לעומת זה על כפות המאזניים והאדם צריך לבחור ביניהם. הסיכון במרכבה זו ליפול בידי הקליפות הינו גבוה יותר מזה של עולם העשיה דקליפה שבו הרוע היה בהתהוותו ואילו כאן הוא מצוי ברמה גבוהה יותר ובשוויון מול הטוב, כפי שכתוב "בסוד זה לעומת זה עשה אלוהים".
לעומת השוויון שבין הטוב והרע שבמרכבת עולם דיצירה דקליפה, במרכבת עולם הבריאה דקליפה השוויון מופר לטובת כוחות הרע שהם הרוב כנגד כוחות הטוב שבמיעוט. אם האדם מדרדר למדרגה זו (הדרדרות מוסברת כנפילה לעולמות הקליפה במובן של עליה בדרגות הרוע מעולם היצירה אל עולם הבריאה) יש בכוח הקליפות לקלקל לאדם את "האהבה שתלויה בדבר" ולהעצים את מרכיב אי השלמות או החיסרון שעדין קיים באהבה זו.
בעולם האצילות דקליפה, שהוא העולם הגבוה והמשפיע שבין עולמות הקליפה, מוחזק ונשמר הרוע המועט שעדיין קיים במדרגה השלישית של האהבה או המדרגה הראשונה של "האהבה שאינה תלוית בדבר" שנקראת גם "תשובה מיראה", שבה הצדיק הכריע עצמו לכף הזכות אך טרם הכריע את העולם כולו לכף הזכות. מתוך כך שעולם האצילות דקליפה שותף להשגחה האלוהית יש בו הכוח לפגוע באדם, גם כשהוא במעלה גבוהה, נחשב כצדיק או כמעט "צדיק גמור", ולגרום לו להיכשל באמונתו ובאהבתו הרבה את הקב"ה. מכאן, שככל שעולים במדרגות של עולמות הקליפה, כך ערכו של הרע נעשה יותר משמעותי והאדם נכפף להשפעת הקליפות על נשמתו וגורלו. לכן, שכל עוד יש רוע בבריאה, ואפילו בקמצוץ דל ביותר, כמו שמצוי בעולם האצילות דקליפה, עדיין הוא משפיע על האדם ויכול לקלקל לו. טענה זו מחוזקת בדבריו של הרב חיים וויטאל בספרו "עץ החיים" כי עולם האצילות דקליפה עומד מול עולם הבריאה דקדושה ולאו דווקא מול עולם האצילות של הקדושה. זאת מכיוון שבמדרגה העליונה של עולם האצילות דקדושה קיים רק הטוב בלבד שמשפיע על כל הבריאה ולרוע אין בו קיום כלל. על כן, מי שמכריע את עצמו ואת העולם כולו לכף הזכות ועולה למעלת "צדיק גמור" נשמתו זכאית להתעלות לעולם דאצילות דקדושה והוא זוכה ל-"גילוי פנים" מלא ומושלם. מהחוויה של הטוב שבעולם אצילות דקדושה האדם לומד לדעת כל עסקיו של השם יתברך בהשגחתו על כל הבריות, שכוונתו היא להיטיב לכל הנבראים ולגמול להם שפע של טוב ועונג רב.
חשוב להבין, כי בעוד שבעולם דאצילות דקדושה אין לרוע כל זכות קיום או מעמד שהוא. במרכבה של עולם הבריאה דקליפה, שהינו נמוך יותר אך הקרוב ביותר לעולם האצילות, אשר שולט על דרגה ג' של האהבה, שהיא "התשובה מיראה", יש לרוע עדיין אחיזה כלשהיא והוא יכול להשפיע לרעה ולמנוע מהצדיק להעצים את צדיקותו ולהכריע את העולם כולו אל כף הזכות. לכן, הקליפות שבעולם הבריאה ובעולם האצילות אינן מסוגלות להתמודד מול עולם האצילות דקדושה אלא לכל היותר כנגד מרכבת עולם הבריאה, שבו עדיין ניטש המאבק בין הטוב שמצוי ברובו בעולם הבריאה דקדושה לבין הרע שהוא במיעוט בעולם הבריאה דקליפה ושמקבל תמיכה גם מהרע מעולם האצילות דקליפה. מכאן אפשר להבין, עד כמה קשה המעבר שבין דרגה ג' לדרגה ד' של האהבה. זאת, מכיוון שמול הטוב שבמרכבת עולם הבריאה דקדושה עומד הרע שמאחד את השפעותיו מעולם הבריאה וגם מעולם האצילות של הקליפות.
(קנב) לפי השיוך של מעשה המרכבה בכל עולמות אבי"ע אל עולמות הקדושה ואו הקליפות, ניתן להבין את יסודות הרע והטוב בבריאה, המדרגות במצבים של "הסתר פנים" ל-"גילוי פנים", דרך עליית של הנשמה ב-"מדרגות האהבה" אל הקב"ה וכיצד אלו הקדושה והטומאה מתמודדים על נשמת האדם.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב